Kerajaan Perpaduan

June 11, 2009 at 8:09 pm (Uncategorized)

Penat rasanya nak memperkatakan berkenaan kerajaan perpaduan ni… tapi bila melihat-lihat ke blog dan mana2 lagi komen2 dlm internet mengenainya, rasa bersalah pula jika tak lontarkan apa yg tersirat dihati ni. kenapa masih ramai yg sibuk dengan isu ini sedangkan ianya isu yg tidak ada. yang paling penting kenapa saya rasa tiba2 yg para penyokong PAS sendiri, tak kiralah dari ahli biasa dan para pimpinan sendiri yg berterusan mengulas isu yg sepatutnya dah diselesaikan. apatah lagi ianya masih berdasarkan maklumat yg tidak tepat dan jauh menyimpang dari pengertian sebenar berkenaan isu yg bukan isu ini. ini buat saya sedikit kecewa dgn kalangan PAS sendiri yg mula membincangkan sesuatu tanpa difahami dgn jelas akannya terlebih dahulu. jadi, tak kiralah apa pun yg kalian nak marahkan, tentang, bangkang dan sebagainya, tapi yg pasti saya tak tahan bila ada yg berlebih hingga dah rasa dia lebih dari presiden dan para pimpinan yg lain dari segi cerdik dan pandainya pula…

awal sekali ingin saya sentuh berkenaan Muktamar yg baru sudah. kalau kita amati nampak jauh bezanya antara PAS dgn UMNO, berkempen tidak digalakkan jauh sekali nak berpolitik wang. walaupun ada sedikit kecoh dgn perebutan jawatan namun perwakilan ternyata bijak dlm menentukan hala tuju parti seterusnya, kita nak tolak ke idea yg Muktamar bagi satu gerakan Islam ini bukan dipandu dan dijaga perjalanannya oleh pemilik bumi yg kita saban hari lantang dlm bersuara bagi menegakkan agamanya. jika ada, yakin ke kita dgn perjuangan ini, sejauhmanakah keyakinan kita ianya ada hubungan dgn Allah dimana perjuangan kita bukan terletak kawalannya di tangan kita semata2… byk contoh bezanya tapi rasanya siapa yg menghayati perjalanan Muktamar itu akan tahu akan jawapannya.

dalam pada itu timbul lagi isu kerajaan perpaduan, lantas mengundang byk tentangan dan suara2 yg menentang mengenainya bergema kembali. TGHH selaku presiden rasanya akan membuang masa sekali lagi utk menjelaskan isu terbabit yg sebelum ini sudah dijelaskan tapi kita masih juga tak faham dan berterusan membangkangnya dgn lantang dan penuh amarah. saya benar2 kecewa dgn perilaku2 mereka2 ini. dilihat dari jauh oleh UMNO kita digelak2kan kerana satu rancangan mereka sedang berjalan. sudah lah kita tak mengerti sepenuhnya perihal idea kerajaan perpaduan itu, tapi bukan main lantang kita menentangnya seperti ianya benar2 seperti yg musuh mahu kita sangka. sepatutnya ianya sudah dihentikan, tapi seperti yg dikehendaki musuh ianya berjalan dgn lebih menggalakkan pula. lantas kebiadaban kita terhadap presiden pun semakin menjadi2. saya bukan nak membela Dato’ Seri Presiden TGHH, siapa saya utk membela beliau yg mmg gah berdiri menghadapi lautan bergelora dari dulu lagi, tapi saya juga tidaklah ingin mengutarakan sokongan saya tak berbelah bagi pada beliau membabi buta, hanya saya ingin kongsikan disini rasionalnya dlm kita supaya kembali menguatkan sokongan dan bersatupadu dlm perjuangan tanpa dialihkan fokus kita kpd sesuatu yg tidak pun wujud sebenarnya.

TGHH telah melontarkan idea berkenaan kerajaan perpaduan ini tatkala melihat usul di parlimen bagi mengecam tindakan Zionis Israel di Gaza dpt sokongan penuh dgn cepat, memberikan beliau ilham yg ada perkara boleh disepakati dgn cepat dan sebulat suara. sokongan diperolehi dari musuh2 utama kita atau musuh tradisi (UMNO). lantas beliau mencadangkan satu bentuk politik baru di Malaysia iaitu “Unity Government”.  kerajaan perpaduan ini bukan sekadar di Indonesia pernah dipraktikkan, tapi byk negara lain lagi dan ianya digunaka disaat2 kecemasan seperti berlakunya perang saudara. dlm kes kita di Malaysia TGHH mencadangkannya atas dasar kecemasan yg kita hadapi ialah krisis ekonomi terburuk dlm sejarah yg akan dan sedang berlaku. dlm pada itu keadaan di Parlimen yg sentiasa bergolak akibat dari pertembungan pihak2 yg kini kedudukan yg lama berkuasa dgn yg baru berkuasa sentiasa panas sedangkan yg sepatutnya berlaku ialah meneruskan agenda dgn cara masing dlm mentadbir negara dan menjaga rakyat. tapi sebaliknya keadaan yg sentiasa tegang ini mengakibatkan keseluruhan rakyat mulai gusar dan byk golongan atsa pagar yg mula berjinak2 dgn politik dgn mengambil keputusan utk memilih PR mula memikirkan apa yg mereka cuba lakukan (membawa perubahan dgn mengundi PR) seperti mempertaruhkan negara kpd keadaan yg lebih parah apatah lagi kini adalah saat2 yg paling penting utk di pihak mana kerajaan itu, mestilah stabil. kerana pertelagahan berterusan hanya dilihat akan mengundang bencana. TGHH bukan sekadar pemimpin PAS tapi beliau dlm hal ini adalah pemimpin kpd rakyat yg sebenar, dimana tanpa mempedulikan kecaman yg bakal diterimanya, beliau pun menyarankan cadangan kerajaan perpaduan ini supaya semua pihak berhenti bertelagah demi rakyat. nah! apa yg kalin cari selama ini dlm ciri2 seorg pemimpin kini terbukti ada di dpn mata (bagi yg melihat).

wakil2 rakyat PR dan BN sama2 dikecam dan diminta rakyat atas pagar supaya hentikan segera pertelagahan kerana nasib negara di tgn kedua2 pihak, PR dan BN. tindakan yg dilakukan TGHH ini sedikit sebanyak telah mengeluarkan PAS dari kumpulan yg berterusan berpolitik tanpa memikirkan tanggungjawab sebenar. tak perasan ke kita? sewaktu kita masih riang ria meraikan kemenagan besar PR dulu, selepas itu ramai yg dipercayai dari UMNO (kononnya golongan yg tidak berpihak dan menganggap politikawan semuanya sama saja) mula mengeluarkan kenyataan2 berdasarkan keadaan2 dlm sidang parlimen yg dilihat menunjukkan tiada bezanya ahli politik tiu baik dari pihak PR dan BN. ini adalah satu langkah dari mereka UMNO yg melihat kebanyakan undi diperolehi PR ialah rakyat yg sebenarnya berkecuali tapi akibat inginkan perubahan mereka dgn terbuka dan sepakat mengundi PR. tapi bila berbagai cemuhan terhadap ahli2 politik ditujukan juga pada UMNO (kononnya tak berpihak – dulu masa UMNO berkuasa dgn selesa tak ada pula rungutan2 terhadap ahli2 politik) adalah satu langkah utk menghilangkan minat rakyat yg ingin merubah nasib negara dan rakyat ini kpd politik yg dilihat dan ditonjolkan sebagai sia2 kerana hasilnya ahli2 politik ini hanya berterusan berpolitik walaupun telah mendapat mandat besar. kita tidak lihat dari sudut ini betapa bijaknya langkah presiden itu kan? dgn lontaran idea kerajaan perpaduan inlah saya menjawab kpd satu gesaan oleh seseorg yg kononnya mengatakan semua ahli politik ini tidak sikitpun memikirkan rakyat melebihi kepentingan politk. bukankah apa yg dilontarkan presiden ketika itu satu tindakan berkhemah yg secara langsung mempertaruhkan pengaruh politik atau kelebihan politik beliau sendiri yg kin kita dpt saksikan risikonya lontaran idea beliau itu yg mengundang begitu besar satu kontroversi dalaman yg berpanjangan. hingga kini walaupun setelah ditarik balik, beliau masih terus dikecam, lihatlah betapa kejamnya kita menghukum seorg pemimpin rakyat dan bkn seorg pemimpin yg sentiasa berpolitik. kita berterusan menghukum beliau kerana tidak menjadi seorg ahli politik yg sejati, dimana beliau sebenarnya hanya mementingkan rakyat tak kira di sebelah mana pun mereka berada.  kini apa yg saya rumuskan sebelum beliau mengambil alih tampuk kepimpinan parti dulu ada yg bimbang dgn ketegasan beliau tapi kini nyata ketegasan beliau bkn atas dasar PAS, bkn atas dasar bermusuh dgn UMNO atau sesiapa tapi atas dasar menegakkan Islam dan memelihara kepentingan rakyat.

baiklah, kita lihat pula dgn cadangan rundingan tidak akan ditutup dgn mana2 pihak tapi menegaskan gesaan utk mengharamkan SIS akan tetap dilakukan. kita tingglkan isu SIS, semua Islam yg beriman sepakat dlm hal ni iaitu mmg SIS ini patut diharamkan, betul? jika kita tutup rundingan maknanya kita telah membuat satu ikrar akan tetap bersama PR biar apa pun jadi, kita sendiri maklum, kerjasama kita dgn PR mmg saya setuju harus dikukuhkan tapi apa kita patut tetapkan satu penerimaan total dgn mereka juga? kita maklum kita berbeza ideologi juga dgn mereka (DAP & PKR). bila kita buka rundingan ini juga merupakan satu signal pada rakan2 PR yg mereka tak boleh memperkotakkatikkan kita sewenang2nya, dimana kita yg byk memberi sumbangan dlm kemenangan PR dan kita merupakan faktor utama kekuatan PR, lantas dgn biarkan pintu rundingan itu dibuka, mereka harus faham yg kita boleh juga mengambil tindakan yg akan merugikan semua pihak dlm PR. betul dgn kita2 pun habis, kita akan berundur balik seperti dahulu, tapi perjuangan kita bkn demi kemenangan semata2, lupakah kita akan itu? kita mencari keredhaan Allah. jika menang dlm masa yg sama kita terpaksa tunduk pada rakan2 PR walaupun jelas ianya bertentangan dgn Islam, apa maknya perjuangan kita dlm Parti Islam SeMalaysia ini? saya percaya ini adalah sesuatu yg sebenarnya sebagai tujuan lontaran idea yg pindu rundingan akan terus dibuka, namun tidak dinyatakan oleh pucuk2 pimpinan secara jelas, kerana demi menjaga hati rakan2 PR yg lain. namun mereka dlm pada itu harus beringat yg kita tidak akan peduli dgn kekalahan yg bakal menimpa akibat hilang sokongan demi memelihara agenda2 Islam. kita walau dgn siapa jgn kita lupa dgn perjuangan sebenar kita. mmg UMNO musuh utama kita, siapa ahli PAS yg suka UMNO? tak ada, kalau ada mereka tu bkn PAS. tapi kawan2 kita pun bknnya nakkan sgt kita hanya demi kepentingan politik juga. apa yg dilakukan sebagai usaha2 kita bagi mendapatkan sokongan semua pihak terhadap PAS. itu saya percaya apa yg diingini oleh TGHH sebagai presiden PAS. saya bersama2 dgn mereka yg menentang sebarang bentuk kerjasama dgn UMNO atas dasar UMNO tidak mahu Islam dan mereka juga adalah warisan tinggalam penjajah membawa agenda2 penjajahan sehingga kini. tapi saya bkn menentang sebarang bentuk kerjasama PAS – UMNO kerana demi menjaga hati rakan2 PR. bkn demi meneruskan agenda membenci dan bermusuh dgn UMNO yg juga manusia dimana ada kemungkinannya akan berubah jua. bkn juga kerana demi mendapatkan kemenangan PR dan menjatuhkan UMNO semata2, tapi demi mendapatkan kemenangan kuasa bagi pihak Islam.

kesimpulannya, saya dah lama tak menonton TV kerana penuh dgn penipuan dan kekeliruan tanpa ada fakat2 dan tidak dijumpai rasionalnya. kini saya sakit hati menghadap internet bkn bila melihat blog2 atau komen2 dari kalangan musuh, tapi dari kalangan2 sahabat2 sendiri. lantas menyedari mmg jika dilihat kini seperti tiada beza dgn UMNO yg bertelagah dlm pelbagai hal dari yg kecik hingga yg besar, tapi sekurang2 kurangnya isu yg mereka gaduhkan itu berasas, tapi berkenaan kerajaan perpaduan ini seolah2 presiden sedang mengkhianati partinya sendiri sedangkan apa yg dilakukannya hanya lah peranan sebagai seorg pemimpin rakyat, dlm masa yg sama ianya membawa kebaikan pada parti juga. kita tak nampak bukan? sebab kita suka sebenarnya bernusuh. itu satu dari sifat semulajadi manusia yg didorong oleh nafsu, kita terlalu sygkan permusuhan kita dgn UMNO dan pelbagai alasan kita utk berdendam menjadikan kita cepat dan akan terus melatah dgn sebarang idea bagi kita meninggalkan permusuhan itu.

saya berharap sgt2 isu ini tak akan lagi hangat diperkatakan, jgn kita berterusan melatah dgn jolokan2 musuh. kelak bila tiba2 rakan2 kita yg tiba2 menjalinkan kerjasama dgn UMNO, masa itu kita pun baru nak berfikir dimana kita berdiri sebenarnya? di sebelah kiri ke atau di sebelah kanan. masa itulah baru kita terhegeh2 nak mengangkat martabat presiden dan pimpinan2 yg lain yg selama in jenuh menyuruh kita jgn berganjak walau seinci ke kanan dan seinci pun ke kiri. kita mesti terus berdiri dan berjalan di jalan yg lurus tanpa melencong kemana2.

Leave a comment