Usrah

May 18, 2009 at 6:53 am (Uncategorized)

Pernah sekali, dulu di Puduraya, ketika sedang menunggu bas waktu menghantar adik untuk balik ke sekolah, berjumpa dan berbual dengan seorang warga Turki. ketika itu saya sedang membaca Harakah, kalau tak silap waktu2 dekat dengan pilihanraya. kami berbual dimulakan dengan tajuk kalau tak silap saya, saya buka bicara berkenaan bolasepak, saya menanyakan padanya dimana Hassan Sas bermain ketika itu. dan beliau tak tahu rasanya…

apa pun, perbualan kami menjadi rancak apabila bercakap soal politik. beliau menyarankan pada saya yang politik itu kotor, dan tidak sepatutnya mana2 gerakan Islam melibatkan kumpulan mereka dengan politik. kami berbincang dan saya mempertahankan dengan penglibatan parti Islam dalam arena politik di negara ini. rupa2nya definasi politik kami masing2 juga berbeza. beliau menganggap politik ini dikuasai oleh pihak2 tertentu yg sudah semestinya tidak akan membenarkan Islam itu sendiri berkuasa. definasi politik pada beliau ialah, corak atau permainan kotor org2 yg ingin berkuasa. dan pada beliau dalam Islam tiada politik. saya setuju dalam masa yang sama juga tidak setuju, saya menyatakan bahawa penglibatan Parti Islam disini dalam arena politik adalah lebih kepada menggunakan saluran demokrasi yang ada untuk menegakkan agama supaya menjadi satu sistem atau tulang belakang segala sistem yang ada dalam pentadbiran, kemasyarakatan, pendidikan, ekonomi dan pemerintahan. beliau mendengar dengan baik dan menerimanya, apa yg beliau bimbang ialah, penguasaan media oleh Zionis (saya berpendapat mereka ini adalah org suruhan Dajjal – bukan setakat Zionis) melalui pengamatan beliau, katanya di Malaysia ini sendiri gah berdirinya bangunan kelab rotary dan beliau menyatakan mereka ini terdapat ramai disini. menurutnya disini mungkin masih boleh menggunakan saluran demokrasi, kerana Islam itu masih tidak dilihat sebagai ancaman, tetapi beliau mengingatkan, yang jika ada terdapat lonjakan kuasa di pihak kumpulan Islam, pasti akan berlaku rombakan besar-besaran undang2 dan sebagainya. beliau menyifatkan perhatikan media terutamanya, ianya akan kelihatan sangat jelas bagaimana mereka akan membela dan cuba menguasai fikiran rakyat demi mempertahankan kuasa pemerintah yang tidak mahukan Islam. beliau menyatakan, kamu menentang pemerintah kamu atas nama Islam, tapi tahukah siapa yang berdiri di belakang beliau yang sedang sibuk berada di seluruh dunia memastikan Islam itu tidak beroleh walau sedikit ruang sekalipun. namu beliau akur dengan pandangan saya dengan mengatakan, selagi boleh digunakan apa saja saluran yang ada, betul juga, gunakan sebaik2nya, atas niat dakwah, dan beliau setuju jika perebutan kuasa pemerintahan demi menegakkan Islam, namun dinasihatkan saya agar berjaga2, kerana musuh kamu yang sebenar tidak kelihatan, mereka ini berada di sebalik tabir.

kemudian saya tanyakan padanya bagaimana di Turki pula? tidak adakah niat mereka untuk melibatkan diri dalam politik atau sebagainya. demi menegakkan Islam. apakah pengaruh2 perjuangan seperti Jamaluddin Al-Afghani sudah tidak subur lagi. beliau senyum dan berkata, kamu mungkin tidak dapat bayangkan keadaan disana, kerana Turki jauh lebih kedepan dari segi ketamadunannya. saya tidak menafikan, beliau mengatakan yang bila satu2 negara itu maju dan tamadun serta sejarahnya yang begitu tua itu berkembang. begitu juga dengan kejahatannya, ianya telah sampai satu peringkat yang lebih jahat dari negara lain yang perkembangan tamadunnya masih di peringkat pertengahan. mudah kata, lagi tua satu2 tamadun itu lagi hebat kejahatan dan penentangannya. oleh itu, disana mereka tidak ada langsung peluang untuk melibatkan diri dalam politik, hanya yang berfikiran sekular sahaja, yang Islam sejati dan pejuang2 akan dihapuskan walau ada sedikit berita mengenai perkembangan gerakan atau pengaruhnya. sekatan disana terhadap Islam amat hebat mengalahkan mana2 sekatan yang ada. mereka bagaimanapun bergerak tapi secara sulit, tidak boleh dhidu oleh pihak berkuasa, di sana mereka berkumpul dalam jumlah yang kecil dalam menyampaikan maklumat dan dakwah. ianya dilakukan tidak rasmi supaya tidak begitu kelihatan, malah perjumpaan2 mereka juga tidak ubah seperti pengumpulan ahli keluarga terdekat sahaja. dalam pertemuan itu mereka berdakwah dengan ahli2 baru yg hanya dibawa paling ramai pun dua org saja. ianya semakin hebat namun masih secara rahsia dan sulit. perkembangannya amat positif, mereka berbincang berkenaan masa depan Islam, dan disamping menerangkan dan berdakwah dengan yang hadir buat pertama kali atau kedua kali. Alhamdullilah, tiada pula setakat ketika yg saya dengar, cerita2 yg ahli2 gerakan ini tertangkap dan sebagainya, moga mereka terus dilindungi Allah sentiasa. Islam dan Turki mempunyai hubungan yang amat kuat, oleh itu pemerintah disana habis kesemuanya dikuasai (Zionis) demi menyekat perkembangan Islam. berbagai usaha dlakukan kalau boleh untuk menghapuskan terus Islam. akhirnya, perbualan kami akan berhenti setakat itu, dan bas yang beliau tunggu pun tiba. kami mengucapkan selamat keatas diri masing2 dengan penuh doa terhadap perjuangan masing2. satu pertemuan yang saya tak akan lupa sampai bila2. sedetik waktu untuk segumpal ilmu dan manfaat dikongsi bersama. bahagia rasanya dapat mengetahui perkembangan saudara2 yang lebih susah perjalana perjuangannya berbanding kita, namun dimana pun kita berada, kita masyarakat Islam ditentang dari semua sudut dan dari segala bentuk penindasan. kuasa2 yg besar bersatu menentang kita. namun kerana Islam ini bukan agama manusia, dan ianya agama Allah, maka mereka mungkin boleh mendabik dada dengan kekuatan yang diberi pinjaman dari pencipta, tetapi dalam pada itu mereka adalah amat rugi kerana menentang agama Allah, kerana tidak mungkin mereka akan beroleh kemenangan. dan kita umat Islam, jangan gundah dan jgn bimbang, kemenagan kita adalah jani dqari Allah yg menciptakan segala isi perut muka bumi dan alam semesta ini. tak mungkin dan mustahil ianya tidak terjadi, iaitu kemenanga sudah pasti milik kita, kemenangan di akhirat kelak, semoga kita tidak tergolong dalam kumpulan org2 yg rugi itu.

pasti saya terlupa menyebut gerakan yg dimaksudkan oleh sahabat tadi, gerakan yang merupakan satu2 nya harapan masyarakat islam turki dalam mengekalkan dan mengemabangkan ajaran Islam disana itu ialah Gerakan Usrah. saya tidak sempat memberitahu beliau yag kita disini ada gerakan seperti itu juga memalui parti Islam, namun mungkin ketika itu sendiri saya tidak nampak lagi Usrah2 disekitar perumahan saya, menjadikan saya tidak terbengkitkan hal itu.

saya rindui saat2 mengikut ayah saya berusrah tiap minggu. dan jika dikaji, ia adalah kekuatan PAS yg sebenar yg patut dikekalkan atau disemarakkan kembali. insyaAllah, yg baik itu pasti jadi bila kita usahakan.

wassalam…

Leave a comment